MENČUPĪTES TILTA PĀRBŪVĒ IZMANTOTAS INOVATĪVAS KOKSNES TEHNOLOĢIJAS

Mencupite

Pērnā gada izskaņā Kocēnu novada Zilākalna pagastā atklāts 11,3 metrus garais AS “Latvijas valsts meži” atjaunotais Menčupītes tilts, kura pārbuvē saglabātas vēsturiskās vērtības. Tas ir Latvijā pirmais autosatiksmei paredzētais saspriegtas līmētas koka konstrukcijas tilts, kura būvniecībā izmantoti divi dabiskas izcelsmes būvmateriāli – akmens un koks.

“Tas ir brīnišķīgs apliecinājums tam, kā Latvijas kokrūpnieki un ražotāji spēj nodrošināt kvalitatīvu darba rezultātu īsā laikā, izmantojot koksni. Ikviens šāds objekts, kurā izmanto atjaunojamo dabas resursu – koksni – veicina mežsaimniecības attīstību. Lietojot līmētas un liektas koka konstrukcijas, var būvēt daudz ātrāk un lētāk, nekā ar klasiskajām metodēm, vienlaicīgi nodrošinot nestspējas, ilgnoturības un citas būtiskas prasības,” teic “Mežu un koksnes produktu pētniecības institūta” (MeKA) direktors Andrejs Domkins.

12 stieu saspriegana

Menčupītes šķērsojuma vietā līdz mūsdienām bija saglabājušies 20. gs. sākumā būvētās šaursliežu dzelzceļa līnijas Smiltene – Valmiera – Ainaži akmens mūra balsti. Tilta pārbūvē saglabāts kultūrvēsturiskais mantojums – vēsturiskie šķelto laukakmeņu balsti. Turklāt tilta pārbūvē izmantotas inovatīvas koksnes tehnoloģijas –  laidums veidots no saspriegtas līmētas koka konstrukcijas, brauktuves konstrukcija veidota no dubultā dēļu klāja. Koks izmantots arī pārējā tilta konstrukcijā – līmētas koksnes tilta margas, koksnes atvairbarjera tilta pieejas zonā, ceļa zīmju vairogi  no saplākšņa, koka ceļa zīmju stabi. Tilta nestspēja – 60 tonnas.

Latvijā līdz šim nav īstenoti līdzīgi būvobjekti, līdz ar to bija jāmeklē jauni tehniski risinājumi, jāpēta tirgū pieejamie būvmateriāli un citu valstu pieredze līdzīgu objektu būvniecībā. Skandināvijā un Rietumeiropā līdzīga tipa tilti tiek būvēti vairāk nekā 20 gadus.

IMG 3315

Līmētās koka sijas izgatavotas Lietuvā, bet Jēkabpils ražotnē veikta siju impregnēšana jeb apstrāde pret mitrumu un degšanu, lai nodrošinātu kokmateriālu ilgmūžību un noturību pret slodzi un ārējās vides iedarbību. Pēc impregnēšanas procesa, sijas tika nogādātas būvobjektā Kocēnu novadā, kur notika plātnes montāžas darbi un stiegrojošo stieņu ievietošana un saspriegšana.

Tilta būvprojektu izstrādāja SIA “Inženierbūve”. Būvdarbu iepirkuma konkursa uzvarētājs bija SIA “Limbažu ceļi”, kas noslēdza Piegādātāju apvienību, tilta būvdarbus uzticot veikt uzņēmumam SIA “Viadukts”. Būvdarbi objektā tika uzsākti 2016. gada 27. septembrī un pabeigti – 9. decembrī.

Avots: Latvijas Valsts Meži

Saistītie raksti...

Pievienot komentāru:

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.